4. apríla 2015

Veľkonočný Mazanec


Tento rok sme s maminou nerobili na Vianoce vianočku. Veľmi mi to chýbalo, tak som si urobila radosť a urobila som Veľkonočný Mazanec. Chutí skoro tak ako Vianočka od mojej babičky a tú som spolu s kakavkom raňajkovala každý rok 24.12. už od mala. 
Zapátrala som v babičkinej starej kuchárskej knižke, a nakoniec som našla tento recept písaný jej rukou na maličkom papieriku. Trošku som ho jemne upravila podľa mojej chute a podľa mojich schopností lúštenia hieroglyfu (viete ako to je, nie všetky poznámky sú po tých rokoch čitateľné :) ). Platí tu pravidlo ako pri vianočke: Najlepšie za čerstva.  
Áno ja viem, môj Mazanec nevyzerá tak ako by mal. Ale musela som ho zverejniť, kvôli tej neskutočnej chuti. Tak dúfam, že to nikomu nebude veľmi vadiť. Nezabudnite ho raňajkovať presne tak ako sa má: s kavkom a rozprávkami :).  

600g polohrubej múky
150g hladkej múky
375ml plnotučného mlieka
kocka droždia
2 žĺtky
140g práškového cukru
10g vanilkového cukru
150g masla
2 hrste hrozienok namočených cez noc v rume
2 lyžičky kandizovanej kôry
kôra z jedného veľkého citrónu
štipka soli
pol lyžičky postrúhaného muškátového oriešku
5 toboliek kardamónu (rozdrvíme v mažiari, zbavíme zelenej šupky a zrniečka rozdrvíme na prach)
1 vajíčko na potretie
mandle na ozdobu

Plech a papier na vystlanie
180°C s ventilátorom -> 150°C

 

Postup:

Múku preosejeme do veľkej misy. Polku mlieka zahrejeme na teplotu príjemnú na dotyk. Pridáme rozdrobené kvasnice a lyžicu cukru. Zakryjeme a necháme vzísť kvások.
Do múky pridáme postrúhanú kôru z jedného veľmi veľkého citrónu, všetok cukor (aj vanilkový), muškátový oriešok a podrvené kardammové zrniečka a zamiešame. V malom kastróliku necháme rozpustiť maslo, necháme vychladnúť na príjemnú teplotu na dotyk. Do múky prilejeme kvások, v zbytku mlieka zamiešame žĺtka a nalejeme na kvások. Nakoniec pridáme rozpustené maslo. Vareškou spracujeme cesto. Cesto by malo byť hladké, ale pevné. Premiestnime na pomúčenú dosku a spracovávame rukami ďalej, dokým sa cesto prestane lepiť na dosku a na ruky. Alebo miesime v miske ďalej a vynecháme dosku.
Cesto premiestnime do veľkej misy pomúčime, prikryjeme čistou utierkou a dáme do vypnutej trúby kysnúť. Ak si chcete pomôcť zapnite trúbu na 50°C a vypnite ju tesne pred úplným zahriatím. Až potom do nej dajte cesto.
Cesto necháme kysnúť hodinku, kým sa nezdvojnásobí jeho objem. Do cesta zapracujeme kôru a hrozienka a znovu spracujeme. Cesto sa nám zmenší ale to je v poriadku. Znovu cesto pomúčime, prikryjeme a dáme kysnúť na ďalšiu hodinku. 
Na veľký plech dáme papier na pečenie. Cesto premiestnime na papier a upravíme ho na bochník. Ja som tento krok nevediacky preskočila a skoro sa mi zadarilo vylezenie Mazanca von z plechu. Tak si urobte čo najvyššiu kôpku nech sa necítite, ako ja ako v rozprávke Hrnček var. 
Mazanec potrieme rozšľahaným vajíčkom a urobíme doň krížový zárez v tvare x. Na záver posypeme plátkami mandlí. Trúbu zapneme na 180°C horkovzduch. Mazanec dáme do vyhriatej trúby a pečieme ho tak 5-7 minút, potom stiahneme teplotu na 150°C a pečieme ešte 50 minút. Ak si nespravíte Mazanec pekne vysoký pečte ho o 10 minút kratšie. A ak budete robiť z polovičnej dávky tak by mohlo stačiť tiež 40-45 minút. Pre istotu urobte kontrolu špajľou, ak vide čistá máme dopečené.   
Skladujte ho zabalený papierom na pečenie. Zostane vláčny pomerne dlho.     

Dobrú chuť
K :)  

1 komentár: